De wereld van Edwin
25 jaar werkzaam bij Nagtzaam

Samen vieren wij het jubileum van Edwin

Al 25 jaar zit Edwin goed op zijn plek bij Nagtzaam (en later bij dochteronderneming Sonell). Wel elke keer een andere, want hij is al heel wat keren verhuisd in al die tijd. Hij zag de organisatie groeien, ontwikkelen, efficiënter worden en maakte enorme veranderingen mee van papier naar digitaal-werken. Hoe Edwin de toekomst van de organisatie ziet?

Ik zou graag nog écht willen groeien, gewoon zo groot mogelijk; met meerdere locaties in de regio en 80 man personeel

BEN JIJ OOK OP ZOEK NAAR EEN UITDAGING DIE ÉCHT BIJ JOU PAST? BEKIJK ONZE ACTUELE VACATURES OF STUUR ONS EEN BERICHT / OPEN SOLLICITATIE.

Hoe het allemaal begon

Ik werkte al drie jaar bij Van Meurs & Partners als hoofd salarisadministratie toen ik toevallig een oud collega Robert Knoop sprak over een functie bij Nagtzaam. Hij was toen partner bij Nagtzaam en we spraken elkaar nog regelmatig. Mijn vrouw Anita was in die tijd zwanger en ik zag het wel zitten om dichter bij huis te gaan werken, van Bladel naar Veghel waar ons eigen huis hebben gebouwd. Ik weet nog goed dat ik op zondagmiddag samen met Johan Nagtzaam mijn contract tekende, vlak voordat hij met vakantie ging. Dat kwam zo omdat ik op gelijke voet wilde oversteken; met mijn auto van de zaak, dezelfde arbeidsvoorwaarden en salaris. “Dat was eigenlijk veels te duur” vertelde Johan me later, maar zijn vrouw wist hem op de valreep vlak voor zijn vakantie te overtuigen dat ik het toch waard zou zijn. Dus zodoende zette we op een zondagmiddag pen op papier.

Onze dochter is precies geboren tijdens mijn overstap naar Nagtzaam. Je kunt zeggen dat ze letterlijk tussen de Nagtzaam papieren is opgegroeid.

De meeste uitdaging vind ik in mijn werk met Horeca ondernemingen. Je moet echt een duizendpoot zijn die 101 CAO’s kent.

Leren, groeien en verandering

Toen ik begon was er nog niet veel opgezet. Ik moest werkzaamheden overnemen van vertrekkende collega’s en er was niet veel tijd voor een overdracht. Dat opzetten van de afdeling ging me zo goed af, dat ik na een aantal maanden mijn eerste salarisverhoging kreeg. Dat salaris waar ze over twijfelde bij mijn sollicitatie had ik dus gelijk al waard gemaakt. Ik voel door de jaren heen veel verantwoordelijkheid en loyaliteit naar mijn afdeling en de organisatie.

Ik heb de afdeling zien uitbreiden en krimpen. Lang had mijn eigen team, allemaal dames. ‘Edwin’s Angels’ zoals mijn collega’s altijd grappend zeiden. In die tijd verhuisden we naar een nieuwe locatie in Heeswijk Dinter, kregen we er een verdieping bij, verhuisden we opnieuw, nu naar Veghel centrum en uiteindelijk kwamen we met alle collega’s in één gebouw te zitten aan de Populier 1. Dat vond ik het allerfijnste, alle collega’s onder één dak. Na 12,5 jaar werd de dochteronderneming Sonell geboren, waar we nu vanuit opereren. We verzorgen alle HRM takken van A tot Z; van salarisadministratie tot aan verzuim en coaching. De afdeling is inmiddels wel weer terug gekrompen naar een paar vaste collega’s. Ik werk weer zonder eigen team en dat is best prima zo. Het liefste werk ik met collega’s die even loyaal zijn als ik en ook voor lange tijd willen blijven bij de organisatie. Uiteindelijk zou ik het wel gaaf vinden om weer opnieuw te groeien. Zo groot mogelijk, met meerdere locaties in de regio.

We zijn door de jaren heen van een papieren archief veranderd naar alles digitaal te verwerken. Dat was een behoorlijke uitdaging voor me. Ik hou van papier en ik vind het fijn om alle rapporten te bewaren. Als je mijn werkplek bekijkt kom je van alles tegen. Ik heb zelfs alle strategische sessies voor de groei van de organisatie met Johan Nagtzaam en Yousef Kayyal bewaard. Als ze ooit iets nodig hebben, dan heb ik het altijd wel in de kast liggen.

“Vraag maar aan Edwin,” zeggen ze dan “Die weet waar het staat”.

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt zijn we continu bezig met het efficiënter maken van onze werkprocessen. We maken daarbij veel gebruik van digitale oplossingen en automatisering. Die maken het werk aanzienlijk makkelijker dan hoe het voorheen ging. Maar, “Zolang Edwin het redt, hoeven we ook niemand aan te nemen.” zegt Yousef altijd lachend.

Wat drijft mij?

Loonadministratie is een service product als onderdeel van een totaalpakket. Aansich kun je niet veel verdienen met sec alleen de loonadministratie, maar als onderdeel van een totaal accountancy pakket is het een onmisbare toevoeging. Uiteindelijk is het stiekem best ondankbaar werk, het mag allemaal niks kosten én je krijgt de grootste klachten als de zaken niet op orde zijn. Je moet er een dikke huid voor hebben. Maar, dit is voor mij juist de mooiste uitdaging. Zorgen dat alles netjes op orde is; alles op z’n Edwin’s. Kansen zien, uitwerken en tactisch meekijken. Regelen en inplannen.

Mijn passie voor HR is ontstaan tijdens mijn dienstplicht. Al dat rennen en gedoe zag ik niet zo zitten, dus toen ze kwamen vragen of iemand een andere training wilde volgen, stak ik gelijk mijn hand op. Achteraf had ik me vergist, ik dacht dat ze vroegen wie er wilde trainen voor Boordschutter (dat leek me wel stoer) maar ik kwam terecht achter een bureau en moest personeelszaken regelen. Waar mijn leeftijdsgenoten in de modder worstelde, zat ik aan de lunchtafel met alle hoge officieren en genoot ik van verschillende privileges, zoals een eigen auto. Het bleek helemaal in mijn straatje te passen. Het regelen, plannen en uitvoeren van personeelszaken. Na mijn dienst wilde ik leren in de praktijk en ging bij een accountantskantoor in Den Bosch werken als Loonadministrateur en ondersteuning in het samenstelsel accountancy.

Opmerkelijke carrière momenten

Waar ik echt trots op ben is een case van een oude klant in de Agrarische sector die na 5 jaar “pauze” onlangs weer terug bij ons is gekomen. Toen ik 15 jaar geleden begon met deze klant, hadden ze zo’n 100/200 werknemers waarvoor ik de loonadministratie verzorgde, ondertussen zijn ze doorgegroeid tot 1.000 medewerkers. Deze bijzondere groei kwam tot stand omdat er veel gastarbeiders uit Polen kwamen om hen te helpen met het oogsten van de gewassen. Maar de Nederlandse wetgeving is zo ingesteld dat bedrijven belasting moeten afdragen over arbeiders die op hun land werken, ongeacht of ze bij je in dienst zijn of niet. Jouw grond, jouw kosten. Dat maakt het super omslachtig om administratief te verwerken, met allerlei tussenpersonen en detacheerders. Maar ook heel zonde voor de arbeiders zelf, die er soms nog maar het minimale aan over houden. Bovenop de belastingkosten voor de arbeiders kwamen er vaak ook veel advocaatkosten bij om te procederen tegen berekeningen die de belastingdienst soms incorrect uitvoerde. Je kunt je voorstellen dat het soms echt een rommeltje werd.

Onlangs heb ik met het team een nieuwe berekening gemaakt wat het zou kosten om de arbeiders direct in dienst te nemen. En wat denk je? We komen veel goedkoper uit, en berekenen ook nog eens een mooie winst. Door het succes met deze casus zijn we ook in contact gekomen met de lokale afdeling van de belastingdienst die doorgaans de berekeningen van de agrarische sector afhandelt. Hij was onder de indruk van onze berekeningen en voorstellen. Nu werken we intensief samen om dit voor veel meer klanten in de regio uit te werken. Win – win – win.

Mijn leven buiten Nagtzaam

40 uur werken voelt voor mij als de kantjes er vanaf lopen. Ik werk meer dan 8 uur per dag. Ik haal veel plezier uit mijn werk en uit de positieve berichten van klanten. Ik ben graag druk bezet en bezig. Je kunt zeggen dat ik het stereotype “work hard, play hard” ben. Want met feestjes ben ik altijd de hekkensluiter!

Als ik thuis ben werk ik lekker in mijn tuintje en geniet ik samen met mijn vrouw van ons eigen huis dat we in Veghel lieten bouwen voordat onze kinderen geboren waren. Ook ben ik gek op wielrennen. Al 40 jaar ga ik elke woensdagochtend met een vast clubje de straat op.

De toekomst

Ondanks dat ik de gebruikelijke 8 uur elke dag ruimschoots overschrijdt, ben ik in die 25 jaar nog nooit met tegenzin naar mijn werk gegaan. Ik ga ervan uit dat dit ook nog lang zo zal blijven. We gaan gewoon weer sussend verder tot het volgende jubileum ;).

Vaak voel ik me als een boxer met vijf tegenstanders, in elke hoek één. En elke keer kom ik weer bovenop en er bovenuit.

Mijn tip…

Dynamisch werken en weten wat je aan elkaar hebt!

Senna van Zoggel, Managementassistent

Benieuwd naar meer?

Ben je geïnspireerd door dit verhaal en wil je ook deel uitmaken van ons team bij Nagtzaam? Kijk dan op onze website voor vacatures en ontdek hoe jij je eigen pad kunt creëren in een bedrijf dat waarde hecht aan balans en groei. Word vandaag nog lid van onze Nagtzaam familie!